Pozývame na tretí ročník konferencie o neformálnom vzdelávaní. Jej cieľom je otvárať aktuálne témy práce s mládežou a prepájať trnavské základné a stredné školy s odborníkmi a organizáciami, ktoré sa venujú neformálnemu vzdelávaniu.

Témou tretieho ročníka je Digitálna generácia ― mladí, pre ktorých sú digitálne nástroje neoddeliteľnou súčasťou života. Každá technológia so sebou prináša nové príležitosti, ale aj výzvy.

V prvej časti konferencie sa zameriame na to, ako budovať dôležité digitálne kompetencie mládeže, ktoré ich pripravia na život. Druhá časť sa bude venovať budovaniu vzťahov v kolektíve. Pevné vzťahy slúžia ako prevencia mnohých nežiaducich javov, no stále zostávajú ohrozené sociálnymi bublinami a izoláciou, ktorá počas „covidových rokov“ naštrbila ich rozvoj, či polarizáciou spoločnosti.

REGISTROVAŤ SA

PROGRAM:

7.30 – 8.00 h prebieha registrácia

8.00 h | Prednáška: Ako (ne)funguje AI
Technológie umelej inteligencie sú už dlhodobo v praxi a stal sa z nich nesmierne bohatý nástroj, ktorý je v bezplatnej forme dostupný komukoľvek. Poďme sa pozrieť na to, ako AI funguje a aké sú jej obmedzenia.

Reč bude aj o tom:

  • aké AI poznáme a ako fungujú jazykové modely,
  • či sa mení podstata učenia alebo úloha učiteľa,
  • čo môže AI vo vyučovaní rozvíjať a ako ju používať eticky.

prednáša:

Peter Murár (aivskole.sk)
iniciatíva pedagógov z Fakulty masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave. Ich cieľom je popularizovať používanie umelej inteligencie vo vzdelávaní medzi kolegami a aj za hranicami fakulty.

coffee break

9.20 h | Diskusia: Inovácie, ktoré menia školy
Ako technológie ovplyvňujú školské prostredie? V tejto diskusii sa pozrieme na to, ako digitálne nástroje rozvíjajú dôležité zručnosti a aké etické otázky sú s nimi spojené.

Reč bude aj o tom:

  • aké digitálne nástroje sa dajú ľahko zaradiť do vyučovania,
  • aké digitálne kompetencie tým budujeme u žiakov,
  • ako s pomocou digitálnych nástrojov tvoriť inkluzívnejšie prostredie.

diskutujúci:


Tomáš Janči
Pôsobí ako externý vyučujúci na University College Prague v Bratislave. Zameriava sa na oblasti digitálnej demokracie, modernej participácie, ako aj na medzinárodné vzťahy a teórie demokracie, Európsky dialóg.

Jaroslav Výbošťok
Vyučuje informatiku a semináre z programovania pre maturantov na Gymnáziu Jura Hronca v Bratislave. Je spoluautorom učebníc Programujeme v Pythone – druhý a tretí diel a Maturujeme v Pythone.

Zuzana Molčanová
Učiteľka, pracuje na pozícii EDU špecialistky v spoločnosti ARICOMA Slovensko a aktívne sa venuje téme digitálnej transformácii škôl.

coffee break

11.00 h | prezentácie

Na treťom ročníku konferencie sa predstavia tieto projekty:

  • Aj Ty v IT je občianske združenie, ktoré vzniklo s cieľom motivovať a podporovať dievčatá a ženy v oblasti informačných technológií. 
  • Demagog je projektom Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť na overovanie nepravdivých informácií a kontrolu faktických výrokov politikov, političiek.
  • NIVAM v zastúpení regionálnej koordinátorky pre mládež pre Trnavský kraj, Marty Hlavatej, predstaví Správu o mládeži 2024, situačnú analýzu kvality života mladých ľudí, ktorá sleduje obdobie rokov 2018 – 2023.
  • Filip Palkovič z MINEDU (Inštitút kurikula a inovácií vo vzdelávaní) predstaví Katalóg inovácií a dotačnú výzvu pre overené inovácie.

lunch break

12.45 h | Diskusia: Prečo a ako budovať kolektív
Odsudzovanie, šikana, myzogýnia, či rôzne psychické problémy sú súčasťou školského života. Pedagógovia ich vnímajú, no často nemajú priestor či potrebnú podporu odborníkov, aby im čelili. Ako budovať silné kolektívy, ktoré slúžia ako prevencia týchto nežiaducich javov?

Reč bude aj o tom:

  • ako budovať zdravé vzťahy medzi žiakmi,
  • akými aktivitami podporovať emocionálnu inteligenciu a sociálne zručnosti,
  • ako tieto výzvy zvládnuť v roli učiteľa.

diskutujúci:

Marta Marošová
Psychologička. Organizuje workshopy pre mladé rodiny zamerané na vývin a výchovu dieťaťa. Spolupracujem s resocializačným zariadením Krok pre drogovo závislých. Pracuje v Centre špeciálno-pedagogického poradenstva a zároveň ako školský psychológ s deťmi so špeciálnymi potrebami.

Kornélia Ďuríková
Školská psychologička, andragogička a spolutvorkyňa programu Školy za duševné zdravie.

Peter Šuľák
Pôsobí na Ministerstve školstva v projekte Príležitost pre všetkých, ktorý sa zaoberá desegregáciou v slovenských školách.

moderuje: Magdaléna Švecová
konferenciérka: Simona Naďová

ČO JE TO KONFERENCIA NEFORMÁLNEHO VZDELÁVANIA — DNES NIE JE ŠKOLA?
Škola nemá byť iba formálnym presunom vedomostí, ale i výchovno-vzdelávacou inštitúciou, ktorá vie reagovať na aktuálne problémy spoločnosti, spracúvať ich a adekvátne ich sprostredkovať žiakom. Konferencia vzniká nielen z potreby orientovať sa v širokej ponuke neformálneho vzdelávania, ale najmä z potreby otvárať témy, ktoré prinášajú nové spoločenské výzvy, všadeprítomné médiá a technológie.