fbpx

Raster: Joseph Beuys – Sociálna plastika

4. marca 2019
— Hlavná sála

Pozvanie na prednášku a spoločnú diskusiu tentoraz o kontroverznom umelcovi Josephovi Beuysovi po druhý krát prijal výtvarník a teoretik Robert Švarc.

Pod hlavičkou Raster uvádzame prednášky venované vizuálnemu umeniu. Ich lektorom je výtvarník a pedagóg Roman Gajdoš, ktorý si pravidelne pozýva hostí a spolu diskutujú o zámeroch, efektoch či podobách výtvarného umenia.

Pozvanie na prednášku a spoločnú diskusiu tentoraz o kontroverznom umelcovi Josephovi Beuysovi po druhý krát prijal výtvarník a teoretik Robert Švarc.

Joseph Beuys

Večná téma diskusií o sociálnom umení. Človek a umelecký mýtus, ktorý je spolu s Andym Warholom paušálne považovaný za najvýznamnejšiu osobnosť postmoderny a za druhého najvýznamnejšieho nemeckého umelca po Albrechtovi Dürerovi. Beuysova explozívna koncepcia sociálneho umenia zasiahla takmer všetky sféry spoločnosti – od ekológie cez gender, politiku, ekonómiu, gastronómiu až po pedagogiku – a odráža sa v koncepciách súčasných autorov takmer v každom kúte planéty. (Beuys v 70. rokoch dokonca prednášal v New Yorku spolu so slovenským ekonómom/emigrantom Evženom Löblom, ktorého ekonomické koncepcie na neho hlboko zapôsobili.) Čo však skutočne vieme o tomto sociálnom umení? Čo mal Beuys na mysli legendárnou vetou „Každý človek je umelec“, ktorou sa pokúšal artikulovať takzvané „antropologické umenie“? Ako sa podarilo vysadiť v meste Kassel sedem tisíc stromov v rámci jedinej umeleckej akcie a prečo tento človek vysvetľoval obrazy mŕtvemu zajacovi?

Robert Švarc

(Bratislava, 1983). V roku 2015 2015 ukončil svoje štúdium na Kunstakademie Düsseldorf v ateliéri prof. Andreasa Schulzeho. V roku 2013 rozbehol projekt Lecture Art – sieť prednášok a seminárov pre širokú verejnosť, pre študentov stredných a vysokých škôl. Od roku 2009 pravidelne spolupracuje s maďarsko-nemeckým umelcom Arpadom Dobribanom, ktorý pokračuje v koncepte „Umenie varenia – kultúra jedenia“ rakúskeho filmára, teoretika a gastronóma Petra Kubelku. Od roku 2014 spolupracuje tiež s nemeckým akcionistom Johanessom Stüttgenom, ktorý bol najbližším spolupracovníkom Josepha Beuysa. Švarc aktuálne pracuje na teoretickej štúdii o Beuysovej koncepcii sociálnej plastiky.

Podujatie z verejných zdrojov podporili hlavný partner Fond na podporu umenia

Mediálni partneri: Mesto Trnava, Trnava, trnava-live.sk, Trnavský Hlas, Trnavské rádio.