Čo ohľadom čoho? Komédia o recepcii, na ktorej sa zastavil čas
Trnavské divadlo DEMOscéna našlo svoj domov v priestoroch kultúrneho centra Malý Berlín ešte pred naším otvorením. Pravidelne tu hrajú svoje inscenácie, naposledy aj najnovšiu, s tajomným názvom Čo ohľadom čoho. Viac o predstavení, ktoré malo premiéru práve u nás, sme sa rozprávali so šéfom DEMOscény, Danom Domorákom.
V januári sa po niekoľkých odkladoch konečne odohrala premiéra inscenácie Čo ohľadom čoho. Príbeh o nočnej službe na recepcii hotela plnej prekvapení zvládajú traja herci na javisku. Okrem strážnika a recepčnej sa na javisku objavuje aj nezvaný hosť, snažiaci sa… Vlastne ani nie je jasné, o čo.
„Ja som dal do pľacu scenár a pustili sme sa doňho. Vytiahol som ho po troch rokoch zo šuflíka,“ prezrádza viac o pôvode inscenácie Daniel Domorák. Pôvodne pritom nemala mať dramatickú tvár. „Začal som to písať v roku 2012 ako prózu podľa skutočnej udalosti. Pri prvom roku korony sme to chceli najprv spraviť ako online predstavenie s členmi, ktorí dnes už v divadle nie sú. Neskôr to malo mať dokonca podobu krátkeho hraného filmu. No a keď sa všetko pootváralo, tak sme to posunuli nášmu terajšiemu režisérovi Matejovi Feldbauerovi,“ dáva predstaveniu časovú os Dano Domorák. Pôvodná premiéra bola odložená trikrát. Spôsobili to pandemické opatrenia a fakt, že DEMOscéna neskúšala celý rok. Napokon sa však premiéra vydarila – a diváci odmenili účinkujúcich potleskom v stoji.
Kto predstavenie navštívil, toho možno prekvapí, že jeho základom je skutočná udalosť. „Je to sprostredkovaný zážitok, stal sa mojim blízkym,“ prekvapuje Domorák. Bizarné scény na javisku striedajú veselé dialógy, práve preto je inšpirácia v skutočných udalostiach prekvapivá. Domoráka nenakopli žiadne policajné spisy či správy v médiách. Priznáva, že k rozprávaniu o udalostiach osudnej noci čo-to pridal: „Stalo sa to, ale o dosť inak, ako to ukazujeme. Najmä z vizuálnej stránky je to iné, ako realita.“ Dano poprel, že by na premiére boli aj skutoční aktéri z toho večera v nemenovanom trnavskom hoteli. „Možno prídu na niektorú z repríz. A možno aj zabudli, že sa to už stalo,“ dodáva so smiechom.
Čo ohľadom čoho malo byť aj psychologickou sondou s vážnejším presahom, no v prvom rade ide o absurdnú drámu. Absurdnosť jej do veľkej miery dodávajú aj rekvizity, konkrétne jedna – veľký otáčajúci sa stôl, ktorý našli divadelníci v Malom Berlíne. „Toto bolo spontánne rozhodnutie. Pri písaní som o stole ani zďaleka nevedel. Vlastne, nielen o stole. Skúšať sme začali v prázdnom priestore a až neskôr sme len ako “pracovné pomôcky” použili aj veci z Malého Berlína. Celé sa nám to páčilo, tak sme tieto veci pridali do predstavenia. Museli sme kúpiť len jednu vitrínu. Ale aj tá nám po prvom predstavení akosi zmizla,“ hovorí o dávke tajomna pri tvorbe aj pri hraní Dano Domorák.
Tajomno, alebo lepšie povedané stresy, zažívali divadelníci aj počas premiéry. Dôležité je v hre Čo ohľadom čoho osvetlenie. Musí fungovať na sekundu presne a meniť sa tak, ako si to vyžaduje scenár. „Robil to náš režisér, musel byť pri prepínaní jednotlivých svetiel ako na ihlách, to iste. Až na predstavení sme si my, herci, uvedomili, ako veľmi je to podstatné. Inak by to celé nefungovalo,“ priznáva Domorák. Svetlo, herectvo, strihové zmeny, text, toto všetko muselo zapasovať, aby sa Čo ohľadom čoho stalo funkčným predstavením.
Či je naozaj funkčné, to sa môžete prísť presvedčiť na jednu z repríz v podaní Divadla DEMOscéna.
Ján Janočko
Foto: Peter Ševčík